Ergotherapie
Ergotherapie is er voor alle kinderen, van kleuter tot puber, die door leerproblemen/stoornissen niet (meer) kunnen volgen op school. Deze problemen komen vooral tot uiting in het dagelijkse leven, waardoor het kind net even wat meer aandacht nodig heeft als een ander kind.
In de kleutertijd op school kunnen zich problemen voordoen tijdens het knutselen, het spel, het aankleden, het samen spelen of de zelfverzorging. Bij lagere schoolkinderen kunnen er bijvoorbeeld op school moeilijkheden zijn bij het kleuren, knippen, plakken, schrijven, het werktempo, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie en de concentratie. In de thuissituatie kunt u moeilijkheden zien tijdens aan het aankleden, veters strikken, zelfstandig eten, zelfverzorging, het plannen of het spelen.
Ik vind het belangrijk dat uw kind zich op een eigen, fijne en leuke manier ontwikkeld. Ieder kind is uniek. Tijdens de ontwikkeling is ‘spel’ van groot belang omdat hierdoor zowel de motorische-, cognitieve als procesvaardigheden worden verbeterd. Centraal staan hier de ervaring en kennis van deze vaardigheden. Ik vertrek ten alle tijden vanuit het kind en zijn hulpvraag, en hou dit constant voor ogen in de behandelingen. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met de omgeving van uw kind, zoals het gezin, de school en andere professionals.
Elk kind of jongere tussen de 0 en 18 jaar die problemen ervaart in het dagelijks handelen is bij mij aan het juiste adres. De moeilijkheden/problemen kunnen zich voordoen in de grof/fijn motorische vaardigheden, cognitieve vaardigheden, zelfredzaamheid, organisatie en planning, aandacht en concentratie.
Een aantal voorbeelden om het specifieker te maken:
Grof/fijne motoriek:
- Mijn kind is grof in zijn motoriek, hij beweegt zijn armen/benen heel stroef
- Mijn kind maakt geen vloeiende armbewegingen, waardoor het schrijven heel hoekig is
- Mijn kind heeft moeite met schrijven/kleuren
- Mijn kind heeft een verkeerde pengreep
- Mijn kind heeft moeite met het knippen
- Mijn kind gebruikt zowel de linker- als rechterhand bij het uitvoeren van activiteiten
Cognitieve vaardigheden:
- Mijn kind heeft moeite om een puzzel te maken
- Mijn kind kan geen spiegelingen maken of maakt juist een spiegeling van getallen/letters
- Mijn kind heeft problemen met het bouwen van constructies, zoals lego, duplo, ...
- Mijn kind kan de ruimtelijke begrippen zoals links, rechts, voor, achter, boven, onder, eerst, ... moeilijk toepassen
- Mijn kind heeft het moeilijk om spijkertjes te prikken in een mozaïekbord volgens een patroon
Zelfredzaamheid:
- Mijn kind heeft moeite met zich zelfstandig aan te kleden
- Mijn kind krijgt zijn/haar knoopjes, ritsen niet zelfstandig dicht
- Mijn kind kan niet veterstrikken
- Mijn kind heeft moeite met het hanteren van bestek
- Mijn kind heeft een voorziening nodig om zich te kunnen verplaatsen
- Mijn kind heeft speciaal meubilair nodig voor in de klas
Aandacht en concentratie:
- Mijn kind is met andere dingen bezig dan die gevraagd worden
- Mijn kind kan zich slecht concentreren
- Mijn kind is snel afgeleid door geluiden of beelden
- Mijn kind is chaotisch
Studiebegeleiding:
- Mijn kind heeft moeilijkheden met het leren leren
- Mijn kind weet niet hoe ze informatie gemakkelijk kan opnemen en onthouden
- Mijn kind heeft geen goed of gewoonweg geen studiemethode
- Mijn kind werkt te impulsief, onnauwkeurig
- Mijn kind kan geen schema’s/samenvattingen maken
- Mijn kind heeft een chaotische werkruimte
- Mijn kind kan geen structuur aanbrengen in de leerstof
- Mijn kind kan geen kernwoorden vinden in de teksten